pátek 5. srpna 2016

Okurky...

... jsem nakládala do sklenic naposledy asi před dvaceti lety... Tehdy se u nás zavařovalo téměř všechno, co na zahradě vyrostlo. Když jsme vždycky v létě přijeli zpátky ze zahrady do našeho bytu ověšení košíky plnými ovoce a zeleniny, vypadalo to u nás během chvilky jako ve velkovýrobně potravinářského družstva .-)

Nikdy bych neřekla, že tohle budu dělat dobrovolně jednou sama. Začalo to nevinně. Pár bylinkových sirupů a pampeliškový med. Přidaly se ovocné džemy. Pak nějaký ten likérek. A teď jsem se pustila do okurek.

Dostala jsem je od rodičů, když nám hlídali dům a zalévali kytičky během našeho pobytu u moře. Čekaly na mne v lednici týden, než mne svědomí donutilo a já musela přerušit práce na návrzích kvetoucích zahrádek a "vlítnout" na okurky, než ony vlítnou z lednice na mě :-)


Recept na nálev jsem už po těch letech zapomněla, mrkla jsem tedy na internet a vařila podle prvního, který mi padl do oka. Zlákal mě název - že prý recept na vynikající okurky jako od babičky... 400 g soli do 3 l vody se mi zdálo být docela dost... ale sůl jsem ve vodě nakonec rozpustila a přidala i vše ostatní. Pak mne napadlo mrknout i na pár dalších receptů a soli v nich bylo o poznání méně... (nejspíš někdo ne/chtě přidal u gramáže jednu nulu na konci .-)) 

Takže jsem musela ředit... hodně ředit. Jsem tedy zvědavá, jak okurky nakonec budou chutnat. Díky ředění teď mám láku ještě aspoň na dalších 20 kg okurek (a nebo červené řepy?... letos se urodila moc pěkná, měla bych ji vytáhnout ze záhonu dřív, než si na ní přede mnou pochutnají slimáci... :-) 

A že mi zbylo pár "macatých" okurek, naložila jsem si i okurky na kvašáky, které miluji ještě víc než klasické okurky ve sladkokyselém nálevu.

Úkol byl splněn... Nezbývá než doufat, že to při otvírání hotových produktů nakonec "dopadne" .-)

A mne napadá - máte nějaký svůj rodinný oblíbený recept na nakládané okurky či červenou řepu, o který byste se s námi ostatními chtěli podělit? .-)

Krásné léto

A.

4 komentáře:

  1. Anička ... roky zaváram s týmto nálevom : 22 dkg kryštálového cukru, 0,5 litra octu, 2 litre vody a jeden nakladač (deko, kopro ... ) to zvarím a zalievam uhorky v pohároch ... ten istý nálev používam na cviklu ... tú najskôr uvarím, olúpem, nakrájam na kocky a v pohári zalejem uvedeným nálevom. Nálev je príjemne sladko-kyslý, zavárala s ním aj moja mamka ... Tento rok ho možno už nevyužiješ, ale na budúci sa možno zíde ... Maj sa dobre, L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lauri, díky moc za tip. Já právě chtěla něco bez deka ap. předpřipravených směsí pro nálevy, ale možná to byla hloupost, vyzkouším, možná už brzy na tu červenou řepu .-)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Aničko,zdravím a posílám recept po babi mamce i teď já ho dělám.Je bez deka,čistě co je veměs ve spíži doma.Je to nálev na 4L,což je na cca 20 sklenic sedmiček.
    4L vody, 1L octu,16dgk soli,30dkg cukru,50 koleček sacharinu-dia sladidlo,hořčičné semeno
    menčí hrstička-když dáš víc nic se stím nezkazí.15kuliček nového koření,pepř kuličky 2 lžičky,bobkový list-3-4,hřebíček 5-10.Povaříš a pak klasika. Kopr, cibule, mrkev, křen ten múže být i nemusí.Na vánoce ještě malá vychytávka.Na malé kostičky okurky ,nakrát jak potřebuješ do salátu.Naplnit menší skleničky a zalít tou samou vodou jak na okurky,ale bez toho koření.A na vánoce jen vysypeš.PaPa Lenka.K

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna