čtvrtek 9. července 2015

Austinka...

... je zkrácené označení růží, které jsou známé rovněž jako tzv. anglické růže či růže Davida Austina. O mém vztahu k nim jsem už před časem psala. Letos na jaře jsem si ze "stáje" Davida Austina pořídila pudrově růžovou pnoucí anglickou růži "St. Swithun" (a k ní tmavě červenou pnoucí růži z konkurenční stáje "Lordes", konkrétně růži "Amadeus") a dvě anglické smuteční/převislé růže (pnoucí či půdopokryvné růže naroubované na kmínku) výrazné růžové barvy "Heidetraum" a "Rosarium Uetersen".

Tady obrázek zatím pidi popínavky Kordes - Amadeus. Anglickou popínavku St.Swithun jsem vám v tomto čase nemohla nafotit, kvete dříve. Ale najdete ji třeba v kolážích celé zahrady z poloviny června zde (je to v pořadí čtvrtá koláž) :-)


První z převislých růží právě kvete (Rosarium Uetersen). Je nádherná. Nedovedu si ani představit, jaké to pak bude, až se více rozroste :-)


Druhá převislá má spoustu poupátek (drobnokvětý druh), ale na rozkvět si musím ještě chvíli počkat... Avšak kdo si počká... :-)

Krásný den

A.

PS: dnes s Viki vyrážíme na magnetickou rezonanci, která by nám měla udělat jasno ohledně jejího onemocnění kyčelního kloubu, držte nám prosím pěsti.

8 komentářů:

  1. Aničko....růže mám moc ráda a ty tvé jsou nádherné.
    Držím pěsti, ať Vikince všechno dobře dopadne.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, dopadlo! V tak pozitivní výsledek jsem nevěřila. Pomalu se vše vrací do starých kolejí :-)) A růže - to je srdeční záležitost :-) Hezký večer A.

      Vymazat
  2. Aničko opravdu jsou růže nádherné, na příští rok se rozhoduji, že si růže pořídím také a tak u tebe budu čerpat inspiraci. Jen stále hledám správná místa.... Kdysi jsme měli záhonek růží, ale žádná velká sláva to nebyla, možná že jsem se o ně neuměla řádně starat.
    Držím pěsti, aby vše dopadlo s Viky jen a jen dobře.
    Krásné dny.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Álo, ať vybereš ke své spokojenosti. Důležitá je volba spávného stanoviště - růže rozhodně patří na sluníčko, jinak málo kvetou, mají vytáhlé, hubené větve a celkově jsou takové zesláblé, nemocné. Jako prevence budoucích houbových chorob je zásadní, aby nebyly vysazovány do míst, kde málo proudí vzduch (různé výklenky, kouty, hustá výsadba ap.).

      Dále je velmi důležitá příprava stanoviště - růže mají rády do výsadbové jámy (pro prostokořenné sazenice velkou cca 30 x 30 cm a 30 cm hluboké) dobrou, výživnou, ale propustnou půdu (pokud nemáme vlastní, pak použijeme zahradnický substrát), na nakypřené dno dáme kompost, můžeme i rohovinu či jiné "pomalé" hnojivo (např. uleželý nebo granulovaný kravský hnůj). Při výsadbě je třeba navíc vysadit rostlinku tak, aby očko bylo cca 5 cm pod úrovní terénu. Před výsadbou se doporučuje růže namočit - prostokořenné, prodávané na podzim a na jaře, nejlépe den, u kontejnerovaných rostlinek stačí tak dlouho, až přestanou vycházet bublinky. Pokud to už neudělali zahradníci za nás, zastřihneme těsně před výsadbou výhony na cca 15 cm a jemně zastřihneme i kořínky.

      A konečně - růže potřebují vydatnou zálivku obzvláště v době dlouhotrvajících období sucha, během květu a po vysazení, než se dobře zakoření (začnou pouštět nové lístečky, pokud jde o jarní výsadbu).

      Co zahradníci rozhodně nedoporučují, je výsadba růží na místa, kde předtím rostly růže nebo po uhynulých růžích. Zkus tedy zvolit jiné místo na zahradě a záhon po růžích obsadit nějakou pěknou trvalkou či keříkem.

      No a stříhání růží, to je kapitola sama pro sebe. Už jsem o tom ale dřív psala, tak pohledej pod štítkem "zahrada" :-)

      Hodně úspěchů A.

      Vymazat
  3. Ahoj Aničko, Rosarium na nožce mám druhým rokem a je fakt parádní. Na jaře dostala krátký sestřih aby se zahustila. Bobkovi držím palce. Pa Stáňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jsem zvědavá, na tu naši příští rok. Snad z ní budu taky tak nadšená. Už letos mi udělala velkou radost :-)

      Vymazat
  4. Aničko, růže jsou nádherné, také mám pro anglické slabost.... Na MR určitě vše dobře dopadne, myslím na Vás... Krásné léto přeji, Maru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maru, mně to přijde podobné jako s křupkami či oříšky, nezůstaneš u jedné :-)

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna