středa 28. ledna 2015

Potahový příběh na pokračování potřetí...

... a naposled. Co den, to jeden potah. Takový jsem si dala úkol a podařilo se :-) U poslední židle jsem se dopracovala k času 1 potah = 2 hodiny práce = Jiříčkův polední spánek.

Obrázky přináší výsledný stav i pár celkových pohledů, jak na tom momentálně jsem se svou letošní zimní obývákovou "perestrojkou", o které jsem se už několikrát zmiňovala. A omlouvám se - potahy jsem před focením nežehlila... to víte, Jiříček už se měl každou chvíli vzbudit :-)


Přidávám i oblíbené PŘED a PO. Škoda, že kvůli špatným světelným podmínkám nešlo udělat více detailnějších záběrů na Jiříčkovy ataky na opěradlech, mohl by konkurovat leckterým hlodavcům :-)


A ještě se sluší přidat nějaké to získané osobní know-how, že?

Tady tedy malá rekapitulace, kterou prosím neberte jako dogma, nejsem profesionální švadlena, ani  čalouník, jsou to nastřádané poznatky z mého na začátku zdánlivě neuskutečnitelného domácího projektu :-)

1) změřit si všechny části židle, i několikrát podle příslovečného dvakrát měř, jednou řež a na základě nich sestavit jednoduchý nákres zachycující tvar jednotlivých dílů budoucího potahu,

2) z údajů získaných v bodě jedna vyplyne objednávka potahové tkaniny (má vyšší gramáž než klasická tkanina, to aby déle vydržela), v mém případě to bylo cca 1,5 m tkaniny šíře 150 cm na 1 židli (látku si ale nechte pochopitelně zaslat v kuse na všechny židle :-)), neuškodí ale ještě o trochu více, co zbude, můžete využít třeba na výrobu pěkného běhounu, ubrusu či polštářků pěkně ladících k novým potahům, kromě potahové tkaniny si objednejte i pevnou šicí nit odpovídající barvy a já měla navíc suchý zip v metráži (kterým jsem olemovala spodní lem potahu a přichytila k židli), budete-li dělat jiné zakončení, např. kanýr, bude třeba počítat s větší potřebou tkaniny,

3) zatímco se bude vyřizovat vaše objednávka materiálu, vy se můžete pustit do výroby střihu, vycházet budete z údajů naměřených v bodě jedna, na střih můžete použít různé materiály (střihový, ale třeba i hedvábný či klasický balící papír...), pokud je díl symetrický (tj. levá strana = pravá), doporučuji udělat si polovinu střihu a na látce pak stříhat v přehybu,

4) mám-li hotový papírový střih, vyrobím si podle něj tzv. testovací model (použiji levnější tkaninu či nějaký starý závěs, povlečení, prostěradlo... a šiji volně, proč? to vám dojde za chvíli :-)), na něm si odzkouším, zda vše sedí a co není v pořádku, vyladím a aktualizuji střih, při zkoušce postupuji konkrétně tak, že sešitý model otočím rubem ven a pak špendlíky na místě vyladím co je třeba, po stažení modelu z židle přešiju stehy a fixem (já použila centrofix) obtáhnu poslední verzi švů. Pak vezmu do ruky páráček a vše rozpárám tak, abych měla opět hromádku jednotlivých dílů. Na ně si přiložím papírové střihy a vyladím na nich, co je třeba. S aktualizovanými papírovými střihy pak budu pracovat při šití "ostrých" potahů,

5) předpokládám, že teď už máte doma i objednanou potahovou látku :-) Na ni si rozložíte papírové střihy tak, aby jste měli co nejmenší odpad, nezapomeňte však na dostatečné přídavky na švy a záložky (já dávala na švy cca 1,5-2 cm, na záložky u spodního lemu cca 5 cm) nezapomeňte také poloviční střihy (u symetrických částí) přikládat na přeloženou látku, 

6) mám-li nastříháno (postupujte raději tak, že nejprve nastříháte látku na povlak jedné židle než na všechny najednou, kdybyste se náhodou někde "sekli", nepřijde nazmar všechna látka), sešpendlím nejprve díly sedáku (v mém případě 4 díly - sedák a 2 spodní boční díly a 1 čelní boční díl) a sešiji je, šiji důkladně tak, aby se mi v rozích vždy pěkně všechny díly sešly, sešpendlím díly opěradla (v mém případě přední a zadní část opěradla) a sešiji je, poté sešiji dohromady oba sešité "komplety" a jako poslední přišívám k celému kompletu boční díly opěradla, je to to nejtěžší na celém potahu,

7) nasadím hotový povlak na židli a zpracuji spodní lem (já řešila suchým zipem, zahnula jsem tedy spodní lem tak, aby mi cca 1,5-2 cm přesahoval přes spodní hranu židle, do lemu jsem pak všila suchý zip, protikus je přichycen na spodní konstrukci židle, pokud budete šít povlaky se suchým zipem jako já, nezapomeňte v místech, kde vystupují nohy židle, spodní lem "vykrojit"). Přetočím na rub a v obloučcích u horního lemu opěradla látku nastřihnu směrem ke švům (ale pozor, nesmíme přestřihnout), pokud bychom to neudělali, látka by nám mohla v těchto místech nepěkně "tahat",

8) nezapomeňte všechny švy pěkně začistit entlováním a celý povlak vyžehlit.



Krásný den

Anička

21 komentářů:

  1. Teda, máš můj obdiv. Ačkoliv jsem na škole měla i šití, tak do něčeho takového bych se nepustila. Neměla bych trpělivost si s tím tak vyhrát :-) Máš to moc pěkné!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, děkuji moc :-) Ale nebudu zastírat, že jsem na sebe pyšná. A hned několikanásobně - překonala jsem sama sebe v trpělivosti, šití i navrhování střihu, podle kterého by něco obstojného mohlo vyjít. Mám pocit, že jsem dosáhla své mety, kterou už nemohu překonat... a možná to bylo všechno jedna dobrá náhoda :-))

      Vymazat
  2. Aničko, nádhera....Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Teda Aničko-židle jsou naprostu LUXUSNÍ !!!
    Já se chystám šít potahy na barovky-nejsou čalouněné,takže to budou jen takové "návleky přes opěradla a i to mi trvá než se do toho pustím.Tohle je naprosto dokonalá profi prácička !
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tedy, Marťo, děkuji za TAKOVOU poklonu :-)

      Vymazat
    2. A přeji, ať se Ti Tvé povlaky také vydaří!

      Vymazat
  4. Krásná práce a ještě to takto popsat pro nás ostatní. Aničko, klobouk dolů před Tvou šikovností :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Věrko, spíš je to o té trpělivosti :-)))

      Vymazat
  5. Krása, jsi moc šikovná.
    chtěla bych se zeptat: jak máš přichycený suchý zip na židli? Konstrukce je přece dřevěná?
    Děkuji za odpověď
    Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, suchý zip mám připevněný na židli zespoda na dřevěné konstrukci. Je tam nacvaknutý takovou pořádnou sešívačkou pro čalounění ap.

      Krásný večer

      Anička

      Vymazat
  6. Šikulka a židle vypadají luxusně..Celá proměna je perfektní..Inka

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkné potahy, a návod také.

    OdpovědětVymazat
  8. Aničko,
    mohla by jsi se živit potahováním židlí!
    Super!
    Já mám židle z Ikee a dvoje potahy také, které střídám dle ročních období.
    Do takového velkého šití bych se bála vůbec pustit!
    Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, zas tak trpělivá ještě nejsem :-) Krásný večer Anička

      Vymazat
  9. Perfektní, ty židle vypadají úžasně...!!!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaši návštěvu i chvilku na komentář, který mi zde po sobě zanecháváte. Dáváte mi tak najevo, že se vás mne psaní či fotky nějakým způsobem dotýká.

Chci přinášet především inspiraci, radost, povzbuzení, zamyšlení.... k tématům, které mě samotnou zajímají nebo na ně sama hledám odpovědi, i když jsou někdy z těch, na které se názory hodně různí.

Díky za slušnost, ohleduplnost k ostatním a odvahu podepsat se pod svůj vlastní názor.

Mějte krásný den

Anna